Yoga & Vegan Voeding

In balans met gezond eten

Yoga voeding en veganisme

Free Downloads

Wanneer je yoga beoefent word je onherroepelijk steeds bewuster. Bewuster van hoe je je voelt, van je omgeving, van hoe je leeft en werkt, en misschien ook van je lichaam. Bijvoorbeeld van hoe het beweegt, hoe het iedere dag weer anders aan kan voelen en hoe spanning of stress zich bij jou uit.

Door dit vergrote lichaamsbewustzijn ga je op een gegeven moment bijna als vanzelf ook meer nadenken over je voeding. We kennen allemaal het gezegde ‘Je bent wat je eet’ – en het is echt waar. Alles wat we aan voeding tot ons nemen vormt uiteindelijk ons lichaam. Een bewustere levenswijze past dus heel goed bij yoga en een bewuster voedingspatroon.

Nu bestaat er iets dat het ‘Yogi-Diet’ heet. Dit klinkt misschien heel streng, maar het houdt niets anders in dan dat je meer bewustere voedingskeuzes maakt. Hiervan vormt een van de traditionele yogaprincipes de basis: ‘Do No Harm’. Dit verwijst zowel naar je omgeving, als naar jezelf: kan je kopen, eten en leven zonder kwaad te doen aan de aarde, het milieu, je omgeving, de dieren om ons heen en jezelf?

Hoe we ons voedingspatroon indelen kunnen we helemaal zelf bepalen. Er bestaat niet zoiets als een eco, vega of vegan politie :-). Ik denk maar zo, iedereen die ietsje beter nadenkt over wat hij/zij koopt en eet is weer meegenomen, ook als je dat niet full-time wenst te doen.

Do No Harm

Voor mij persoonlijk vormt het ‘Do no Harm’ principe de belangrijkste reden waarom ik al bijna 20 jaar vegetarisch eet, ver voordat ik ooit mijn eerste yogales volgde, en waarom ik sinds een jaar veganistisch eet. Waarom ik daarvoor kies? Die vraag wordt me vaak gesteld en ik geef er graag antwoord op.

Er zijn bergen redenen waarom een veganistische eet-en levensstijl voor mij een de meest vreedzame manier van leven vormt. Ik zal de voor mij belangrijkste redenen om hiervoor te kiezen, op een rijtje zetten:

  1. Ik ben principieel tegen de bio-industrie (en vele mensen met mij) en de manier waarop we dieren houden, met name hier in het westen. Ik ben echter ook principieel tegen iedere vorm van geweld dat gebruikt wordt tegen dieren (of mensen) om mij te voeden, te kleden of te plezieren. Ik ben ervan overtuigd dat ik een zeer ruime keuze heb om allerlei andere producten te eten en te gebruiken waarvoor geen enkel dier nodig was, op wat voor manier dan ook.
  2. Vegetarisme vormt een veel vrediger eetpatroon dan het eten van vlees, uiteraard. Net als ik tot voor kort dacht, denken veel vegetariërs dat er geen dieren hoeven te sterven voor eieren of melk. Helaas is dit alles behalve de waarheid. Wist je dat met het eten van eieren en melkproducten je nog steeds direct bijdraagt aan de vleesindustrie door de onherroepelijke slacht van onbruikbare jonge mannetjesdieren, zoals haantjes, bokjes, kalfjes en rammetjes, die erbij komt kijken? Voor het laten uitkomen van eieren om genoeg legkippen te hebben, komen er immers net zo veel (onbruikbare) kleine haantjes uit die vaak meteen worden afgemaakt. hetzelfde geldt voor de melkindustrie: om koeien melk te laten geven moeten ze continue kalfjes krijgen. Slechts een deel van deze kalfjes gaat terug de melkindustrie in, de rest wordt tot kalfsvlees gemaakt. Dit is een heel verdrietig en triest aspect waar de ei-en melkindustrie ons graag van weghoudt en met reden: Als we ons dat dierenleed eenmaal écht realiseren willen we de eitjes, lekkere kaas en melk helemaal niet meer…..
  3. Afgezien van het doden van de overtollige (mannetjes) dieren in de bio-industrie, veroorzaakt de ei- en melkproductie bovendien direct en minstens zoveel leed onder de (vrouwtjes) dieren die onze favoriete producten leveren. Dat dieren (zoals koeien, varkens, kippen, eenden en ganzen) in de bio-industrie in te kleine ruimtes en onder erbarmelijke omstandigheden leven en nauwelijks het daglicht of een weide zien, dat weten we wel. Daarom kiezen steeds meer mensen biologisch en dat is fijn en goed! Maar wist je ook dat (ook biologische) kalfjes zeer snel (vaak zelfs meteen) na de geboorte van hun moeders gescheiden worden, tot groot verdriet van beiden? We zorgen dat puppies pas met 8-10 weken bij hun moeder worden weggehaald en toch vinden we het blijkbaar normaal dat kalfjes meteen gescheiden worden van hun moeder? Zelfs op biologische, verantwoorde boerderijen gebeurt dit, simpelweg omdat de melk niet voor de kalfjes bestemd is, maar bedoeld is voor in een glas bij ons ontbijt. Is dat eigenlijk niet heel erg vreemd? Moet de melk niet gewoon bij de kleine kalfjes blijven, waar het hoort? Wij kunnen toch ook prima sap, thee, koffie, groene en roze smoothies drinken en allerlei soorten plantaardige melken drinken, mee koken en mee bakken?
  4. Als je er beter over nadenkt is koeienmelk eigenlijk een heel vreemd goedje om te drinken of te gebruiken in onze voeding; het is namelijk bestemd voor kleine koeien, niet voor kleine mensen en al helemaal niet voor grote mensen. We zijn als mensen de enige ‘dieren’ die melk van een ander dier drinken en dit nog doodnormaal vinden ook.  Sterker, ondanks wat de grote melkfabrikanten ons graag doen geloven, zijn we zeker niet afhankelijk van de calcium uit melk voor de groei en kracht van onze botten. Sterker, wist je dat calcium uit bladgroente als groene kool en paksoi twee keer zo goed opneembaar is als calcium uit koemelk met bovendien veel extra voedingsstoffen zoals vezels, foliumzuur, ijzer, antioxidanten en vitamine K die niet in koemelk zitten [Craig et al, 2009] [Heaney et al, 1990]. Bovendien is een grote hoeveelheid mensen op aarde is zelfs lactose-intolerant. En alsof dat niet vreemd genoeg is allemaal: zou je ooit hondenmelk, giraffenmelk, of paardenmelk drinken? Waarschijnlijk niet omdat we dat toch wel ‘vreemd’ vinden. Raar toch? Als je er goed over nadenkt is koeienmelk drinken toch net zo vreemd voor ons als mensen als het drinken van hondenmelk?
    Voor de Aarde en mijn eigen Gezondheid
  1. Niets is zo vervuilend voor het milieu als de vleesindustrie omdat het gigantisch groot is in energieverbruik, waterverbruik en de uitstoot van CO2. Er is hierdoor geen snellere, makkelijkere en betere manier dan een steentje bij te dragen aan een beter milieu en de aarde dan door minder/geen vlees te eten. Wil je op een laagdrempelige wijze iets duurzamer leven? Las een Meatless Monday in, een Vleesvrije Vrijdag, eet doordeweeks geen vlees meer of stop er volledig mee door vegetariër of veganist te worden. Hoe je het ook kiest te doen; ieder beetje draagt bij als je weet dat we in Nederland verantwoordelijk zijn voor het eten van 87 kilo vlees per persoon, per jaar en voor de dood van 1167 dieren in een mensenleven! Kun je nagaan wat voor verschil je kan maken als je op de helft van je leven vegetariër wordt!
  2. Als ik zelf niet bereid ben om een dier te doden om mezelf te voeden, dan ben ik zeer hypocriet als ik andere mensen dit vuile en disturbing werk laat doen terwijl ik het biefstukje in een nette verpakking in de supermarkt koop of op mijn bord zie zonder ook maar iets van de angst, pijn, bloederigheid of zware arbeid mee te hebben gekregen die nu eenmaal samengaat met het slachten een dier -hoe ‘humaan’ je dit ook doet.
  3. Een gebalanceerd plantaardig dieet is uiterst gezond! Let wel; alleen maar frietjes of bananen eten is dan wel veganistisch maar zeker niet gezond. De truc zit hem erin om gebalanceerd te eten. Dit betekent dat je de dierlijke proteinen niet zomaar weg kan strepen en verder niets moet veranderen: je gaat als vegetarier of veganist wel anders eten en je moet ervoor zorgen dat je via planten al je voedingsstoffen binnenkrijgt. En dit kan echt! In tegenstelling tot de mythes rond proteinen (eiwitten) hebben we echt geen dierlijke proteinen nodig om te kunnen leven. Noch is het waar dat je niet genoeg proteinen zou kunnen halen uit niet dierlijke-producten. Inmiddels is ruimschoots bewezen dat een voldoende gebalanceerd volledig plantaardig dieet (bestaande uit groentes, fruit, granen en peulvruchten dus) voldoende proteinen bevat voor alle levensstadia en dus ook voor babies, kleuters, pubers, volwassenen, zwangere vrouwen en ouderen. Bovendien voorkomt een veganistische levensstijl als vanzelf dat je je vol eet aan snelle suikers zoal in witmeel, snoepjes en koekjes zit, omdat daar vrijwel altijd iets dierlijks in zit en je het dus sowieso niet meer eet. Er zijn zelfs studies die erop wijzen dat het gebalanceerde veganistische dieet zeer veel gunstige uitwerkingen op de gezondheid heeft.
  4. Mijn persoonlijke ervaring: Ik voel me bijzonder goed sinds ik veganistisch (en glutenvrij) eet. Ik heb minder buikpijn, ik ben als vanzelf afgevallen en ik voel me net zo fit en energiek als normaal. Mijn huid is gezonder en ik voel me zelden tot nooit meer opgeblazen door te veel, te vet of te zwaar eten. Ik zeg hierbij dat ik wel heel erg goed oplet op wat ik eet en ik zorg dat ik voldoende aan de belangrijkste voedingsstoffen tot me neem, ook via supplementen (zoals een vegan multi-vitamine en Omega 3 capsules). Dit doe ik omdat voedingsstoffen als Vitamine B12, B6 en Omega 3 vetzuren en soms moeilijk voldoende te verkrijgen zijn uit gewone dagelijkse groenten, te meer omdat onze bodems sterk verarmt zijn ten opzichte van vroeger.

Meer weten over hoe wij dit doen in het dagelijkse leven? In mijn praktische gidsje ‘Go Vegan’ lees je meer!

Meer weten over Veganisme en het Yogi Diet?

Daniëlle geeft graag advies & coaching aan mensen die een bewuste overstap willen maken naar een vega(n) eet en leefpatroon. Je doet daarmee niet alleen jezelf maar meteen ook de wereld een enorm groot plezier – en dan hebben we het nog niet eens over de dieren die door jouw bewuste keuze niet doodgaan.

Hieronder kan je de praktische e-gids downloaden met handige tips & trics die een veganistische levensstijl net iets gemakkelijker maken in deze toch al hectische wereld. Eigenlijk wordt alles een beetje versimpeld ‘when you Go Vegan’! Je hoeft het wiel gelukkig niet zelf uit te vinden en je maakt ineens een stuk minder keuzes. Wel zo fijn.