Online Mama & Baby Yogacursus

Online Mama & Baby Yogacursus

Tijdens Mama & Baby yogalessen is er zowel aandacht voor het versterken en versoepelen van jouw postnatale lichaam, als voor het contact maken en samen zijn met je kleintje. Door het zingen van liedjes en babystretches versterken we de connectie tussen jullie samen, en stimuleren we de ontwikkeling van je baby.

De lessen in deze online Mama&Baby yogacursus zijn geschikt vanaf de eerste 6-8 weken na de geboorte en zowel als je kindje vaginaal of via een keizersnede is geboren. Naast drie specifieke Mama&Baby yogalessen van verschillende duur, bevat de cursus een introductieles waarin het ergonomisch optillen en dragen van je kindje centraal staat.  Bovendien vind je in de cursus enkele fijne extra’s zoals begeleide mediaties en ontspanningsoefeningen, speciaal voor jou als nieuwe moeder.

Cursustarief: Voor € 55,00 ontvang je 6 maanden lang toegang tot al het cursusmateriaal. De cursus is met name geschikt voor babietjes tot ongeveer 6 maanden oud, afhankelijk van de beweeglijkheid van je kleintje :-).

Inhoud van de Mama& Baby Yogacursus

  • De Basis van Mama & Baby yoga
    • Introductie Mama&Baby Yoga en Wat heb je nodig voor de Online Yoga?
    • Introductieles: Hoe draag je en til je je kleintje op – op een ergonomische manier?
  • Mama & Baby Yogalessen
    1. Mama & Baby yoga #1 – Compacte les (30 min)
    2. Mama & Baby yoga #2 – Volledige les (48 min)
    3. Mama & Baby yoga #3 – Extra lange les (1u en 8 min)

Bonus! Korte oefeningen speciaal voor nieuwe moeders:

  • Korte Ademmmeditatie voor instant ontspanning (5min).
  • De wisselende neusademhaling (10min).
  • Bodyscan – Op reis door het lichaam (10 min).
  • Geleide Diepe Ontspanning (12 min).

Twijfel je of een oefening al geschikt voor je is vanwege bijvoorbeeld bekkenklachten? Overleg dan met je verloskundige of een bekkenspecialist voordat je start. Overleg kan immers nooit kwaad. Daarbij kan je oefeningen ook overslaan die jou (nog) niet liggen of niet passend zijn voor jouw lichaam. Je bent immers thuis dus jij bepaalt! Het belangrijkste is dat je goed blijft voelen of iets passend en fijn is voor jou. Als je de lessen vaker volgt zal dat ook steeds helderder worden.

Hoe gebruik je de cursus?

De postnatale Mama&Baby yogacursus is opgebouwd uit een introductieles, 3 verschillende volledige yogalessen (steeds iets langer) en 4 bonusoefeningen speciaal voor nieuwe moeders. De lessen zijn geschikte voor alle moeders & babies vanaf ongeveer 6 weken na je bevalling.

Wanneer je de lessen voor de eerste keer doet, willen we je aanraden om de aangegeven volgorde aan te houden, (of de eerste lessen juist wat vaker te doen voordat je verder gaat) en als het allemaal goed voelt, kan je de lessen in willekeurige volgorde, en zo vaak als je wilt doen.

In de introductieles, legt Eveline de basistechnieken uit voor het zo ergonomisch mogelijk optillen en dragen van je kleintje. Door af te wisselen in de manieren voor zowel optillen als dragen kan je klachten bij jezelf aan polsen en rug voorkomen, en laat je daarnaast je babietje zo comfortabel en ontspannen mogelijk zijn. Deze technieken geven niet alleen zo veel mogelijk comfort voor je baby, maar kan bij jou vervelende (en helaas bij nieuwe moeders veel voorkomende) klachten aan je polsen en je rug voorkomen).

De Mama&Baby yogalessen zijn bedoeld om zeker vaker dan één keer te doen; zo raken jij én je kleintje vertrouwd met de oefeningen en wordt alles steeds iets makkelijker en leuker naarmate de weken vorderen. Zie de cursus maar als een toolbox met tools voor jullie beiden; je pakt eruit wat en wanneer je het nodig hebt. Heb je alle tijd; probeer een lange les. Ben je druk? Doe een kleine oefening samen of alleen tussendoor. Kan je niet goed slapen? Een begeleide meditatie of een ontspanningsoefening in bed, kan je helpen om je hoofd tot rust te brengen en je zorgen wat te verlichten.

We raden we je aan om te allen tijden zacht en voorzichtig met je mama-lichaam om te gaan: Voelt iets niet goed voor jouw lichaam, pas het dan even aan of sla de oefening even over. Weet dat je niets fout kan doen als je maar naar je eigen lichaam luistert en niets doet wat voor jou niet goed voelt. We zijn immers allemaal anders, we hebben een ander lichaam, zitten een ander herstelproces en hebben een andere bevalling meegemaakt.

Docente Eveline Spree

Van origine is Eveline antropoloog en intercultureel trainer. In 2012 haalde Eveline haar Vinyasa Yoga certificaat en begon ze met lesgeven. Toen ze het jaar daarop zwanger werd schreef ze zich in voor een zwangerschapscursus en dat beviel zo goed dat ze een specialisatie in Zwangerschapsyoga bij de internationale organisatie Birthlight volgde en afrondde. Ze is moeder van 2 kleintjes en geeft met veel liefde wekelijkse Zwangerschaps- en Postnatale yogalessen, als ook Partnerlessen en Birth Prep Bevalcursus ter voorbereiding op de bevalling.