Online Postnatale Yogacursus

Online Postnatale Yogacursus

6 yogalessen speciaal voor nieuwe moeders

Ik ben lekker door de cursus aan het gaan, heel fijn! Ik vond echt dat ik me weer beter voel nu ik wat vaker yoga doe, dat je wat lichter door het leven gaat 🙂 . De oefeningen en tempo zijn heel fijn en je hebt een fijne stem om naar te luisteren. 
Shoko

Online Postnatale Yogacursus

De lessen in deze online postnatale yogacursus zijn geschikt voor de eerste weken en maanden na je bevalling en zowel als je kindje vaginaal of via een keizersnede is geboren. Je kan al snel na je bevalling starten met de zachte ademhalingsoefeningen en langzaamaan breid je het bewegen steeds een beetje meer uit. Naast specifieke postnatale yogalessen, bevat de cursus begeleide mediaties en ontspanningsoefeningen, praktische tips en achtergrondinformatie voor jou als nieuwe moeder.

Naast een eerste startles voor de eerste weken, bevat de cursus een basisles postnatale yoga, een themales gericht op diepe ontspanning, een les speciaal voor het losmaken van het nek- en schoudergebied (voor na al het voeden) en twee lessen die geschikt zijn vanaf 6 weken na je bevalling om het lichaam op een veilige manier weer bijeen te brengen. Bij alle lessen houden we rekening met het feit dat je net bevallen bent; oftewel, de lessen zijn zacht en rustig. Ons streven is niet om je zo snel mogelijk weer ‘strak’ te krijgen, maar om je lichaam op een veilige en verantwoorde manier weer te helpen versterken. Met een sterke basis voel je je niet alleen fysiek sterk staan als moeder, maar kan je ook mentaal veel meer aan.

Diepe ontspanning door middel van begeleide ontspanningsoefeningen vormt echter een even belangrijk onderdeel als het fysieke aspect van de cursus. Als nieuwe moeder zoek je wellicht manieren om je batterij op te laden gedurende dag, nu je door gebroken nachten aan minder goede slaap toekomt. De begeleide (eind)ontspanningsoefeningen zijn bedoeld voor na de yoga, of voor ieder moment dat je er behoefte aan hebt, en kunnen een echt verwen-momentje voor jezelf worden.

Het cursuspakket is zo ontworpen dat je de cursusdelen in één keer ontvangt zodat je meteen bij al het materiaal kan en kan kiezen welke les je wanneer wil volgen. De lessen zijn juist bedoeld om vaker dan één keer te doen. Met veel herhaling help je je lichaam om van binnenuit weer aan kracht op te bouwen. Je hoeft dus niet precies 6 weken over de cursus te doen; het kan korter zijn of juist veel langer duren, afhankelijk van wat je zelf fijn vindt. En voor dat alles hoef je niet eens weg; je kan de gehele cursus volgen in het comfort van je eigen huiskamer, met je kleintje dichtbij je of juist als de kleine even slaapt.

De online cursus is geschikt voor alle nieuwe moeders vanaf ongeveer 2-3 weken na je bevalling, afhankelijk van hoe de bevalling is verlopen. (Begin met de eerste oefeningen pas zodra de beursheid verdwenen is of de wond van je keizersnede geheeld is).  Ervaar je (dagelijks) bekkenklachten? Overleg dan eerst met je bekkenspecialiste of een online yogacursus geschikt voor je is en welke oefeningen je beter niet of juist wel kan doen. 

Als iets in een les niet goed voelt voor je dan pas je de beweging gewoon aan of sla je even over; het is belangrijk dat je ten alle tijde comfortabel bent! Ben je nieuwsgierig? Bekijk hieronder een preview.

Cursustarief: € 69,00 voor 6 specifieke postnatale yogalessen, 6 keer een begeleide ontspanningsoefening, achtergrondinformatie, tips en extra’s.

De Online Postnatale Yogacursus komt is nu online!

Opzet van de Postnatale Yogacursus

Introductie

Les 1: Waarom is postnatal yoga zo belangrijk? (Diastase check en Postnatal breathing)

Les 2: De basis van postnatale yoga

Les 3: Diepe ontspanning

Les 4: Ontspanning in Schouders & Nek

Les 5: Bijeenbrengen van het lichaam #1

Les 6: Bijeenbrengen van het lichaam #2

Hoe gebruik je de cursus?

De postnatale yogacursus is opgebouwd uit 6 lessen. Voor de eerste keer dat je de lessen doet, wil ik je aanraden om de aangegeven volgorde aan te houden, daarna (vanaf 6 weken na je bevalling), kan je de lessen in willekeurige volgorde doen. Ik zou je daarbij willen adviseren om met de eerste les niet eerder dan 1,5 week na je bevalling te beginnen en de postnatale ademhalingsoefening uit les 1 meerdere keren te herhalen in je eerste weken voordat je verdergaat met de basisles uit les 2. Deze laatste is geschikt vanaf zo’n 3-4 weken. De laatste 2 lessen zijn geschikt voor de periode vanaf 6 weken na je bevalling. Daarna kan je naar gelang je eigen behoeftes de (thema)lessen volgen.

De lessen zijn bedoeld om vaker dan een keer te doen; zo raak je vertrouwd met de oefeningen en wordt alles steeds iets makkelijker naarmate de weken vorderen. Zie de cursus maar als een toolbox met allemaal tools; je pakt eruit wat en wanneer je het nodig hebt. Kan je niet goed slapen? Luister een begeleide meditatie of een ontspanningsoefening in bed. Heb je last van stijve schouders? Volg dan de speciale les om alles weer los te maken, en je kan de oefeningen altijd aanpassen waar nodig. Weet dat je niets fout kan doen als je maar naar je eigen lichaam luistert en niets doet wat voor jou niet goed voelt. We zijn immers allemaal anders, we hebben een ander lichaam, een ander herstel en een andere bevalling meegemaakt.

HORMOONYOGA

Twijfel je of een oefening al geschikt voor je is vanwege bijvoorbeeld bekkenklachten? Overleg dan met je verloskundige of een bekkenspecialist voordat je start. Overleg kan immers nooit kwaad. Daarbij kan je oefeningen ook overslaan die jou (nog) niet liggen of niet passend zijn voor jouw lichaam. Je bent immers thuis dus jij bepaalt! Het belangrijkste is dat je goed blijft voelen of iets passend en fijn is voor jou. Als je de lessen vaker volgt zal dat ook steeds beter helderder worden.

Yogadocente & eigenaresse Daniëlle van Grieken

Hoewel ik opgeleid ben als historica, werk ik sinds 2009 als yogadocente. Ik begon in mijn eigen huiskamer met lesgeven, maar al snel huurde ik mijn eerste studio en er zouden meer volgen. Nadat ik in 2012 mijn specialisatie in Zwangerschapsyoga bij de internationale organisatie Birthlight volgde, richtte de studio zich als vanzelf steeds meer op alles rond de zwangerschap. Sindsdien begeleiden we zwangere dames voor, tijdens en na hun zwangerschap. Met een groep gepassioneerde docentes, doula’s en masseuses werken we allemaal met veel plezier en liefde om zowel nieuwe moeders als babies de beste start in het leven te geven.

Online Postnatale Yogacursus

Toen ik vorig jaar beviel van ons eerste kindje merkte ik hoe gemakkelijk het is om door het drukke zorgende leven als nieuwe moeder volledig te worden opgeslokt. Ook al ben ik zelf yogadocente…. In mijn eerste half jaar was ik eigenlijk alleen maar aan het voeden; borstvoeding, kolven en flesvoeding wisselden elkaar af. Ik kwam er nauwelijks aan toe om mezelf te douchen of goed te eten, laat staan dat ik de tijd noch de ruimte of energie had om naar een postnatale les te gaan in de stad. Gelukkig had ik mijn eigen oefeningen die ik thuis deed. Gebaseerd op wat ik leerde in mijn yogadocenteopleiding en waar mijn lichaam behoefte aan had. Ik deed het best trouw en tussen de voedings-bedrijven door. Het was niets groots of indrukwekkends, maar kleine oefeningen die mijn lichaam weer mijn lichaam deden laten voelen en die me hielpen om steeds iets meer stabiliteit en kracht te ervaren naarmate de weken vorderden. Mijn eerste hele postnatale yogales volgde ik pas na 3 maanden! Een lange tijd bleef ik voorzichtig met mijn lichaam, ik ging nog niet hardlopen maar fietste en pas nu ik een jaar verder ben volg ik weer zelf intensieve vinyasa yogalessen. Eerder voelde ik dat mijn lichaam er nog niet sterk genoeg voor was.

Mijn eigen moederschap en mijn ervaring als yogadocente heeft me doen inzien hoe belangrijk een rustige en veilige start met sporten is voor nieuwe moeders.  Te vaak zien we nieuwe moeders na een tijdje toch naar onze postnatale lessen komen omdat ze fysieke klachten ervaren. Achteraf beseffen ze zich dat ze in de eerste maanden hun lichaam te snel en te veel hebben belast, helaas met bekken(bodem)klachten als gevolg. Als we goed door de bevalling zijn heen gekomen denken we wellicht dat spoedig alles ‘wel weer kan’, zeker als we klachtenvrij zijn en ons weer goed voelen. We hebben de neiging de zwangerschap en bevalling als iets te zien wat we hebben beleefd, maar wat we achter ons kunnen laten om spoedig terug te keren naar wat we deden voordat we zwanger werden. Uiteraard kunnen sommige nieuwe moeders dat doen zonder problemen. Maar als docenten in ons team zien we vaker dan ons lief is dat klachten NA de zwangerschap en bevalling ontstaan. Soms al na een paar weken, soms pas na een half jaar, maar altijd is het zeer vervelend.

Door ons werk zien we dat het voor veel nieuwe moeders erg moeilijk is om zichzelf een rustige start te gunnen na de geboorte. Misschien lukt dat wel in de eerste week of weken, maar niet ook nog in de eerste maanden. Er wordt ook veel van ons als moderne moeders gevraagd; we moeten vaak weer werken na 10 weken, we willen ons weer fit voelen en het is wel zo fijn om je pre-zwangerschapslichaam weer zo snel mogelijk terug te hebben. Maar is er niet iets veel belangrijkers dat we wellicht over het hoofd zien? Namelijk jouw fysieke en mentale gezondheid als moeder in een vaak al pittige tijd; die weken en maanden na je bevalling.

Door te investeren in zelfzorg, tijd, regelmatige ontspanning, mildheid en compassie voor jezelf in die eerste maanden, geef je jezelf de beste start als (nieuwe) moeder. Eer je lichaam, dat zo hard voor je gewerkt heeft in de afgelopen maanden, en gebruik de eerste tijd met je kleintje om niet alleen haar of hem de beste start te geven, maar ook jezelf als moeder: en dus om goed te herstellen, om regelmatig diep te ontspannen en om je lichaam langzaam weer bijeen te brengen en te versterken. Met die start geef je zelfs je toekomstige zelf, als ooit de menopauze zich aandient, een groot cadeau. Onderzoek wijst namelijk uit dat een gebrek aan aandacht voor het fysieke herstel na een bevalling, in direct verband staat met bekkenbodemproblemen en verzakkingen van de baarmoeder op de lange termijn en op latere leeftijd.

Tot zover mijn betoog voor postnatale yoga :-). Met deze compacte online cursus help ik je graag om al bij de start enkele manieren te vinden die jou in deze intense tijd kunnen ondersteunen. Ontdek de tools die bij jouw leven en persoon passen en die je regelmatig kan gaan inzetten voor een goed herstel na de bevalling en een bewuste transitie naar het moederschap.